Συνομιλώντας με μία Ελληνίδα Γυναίκα Της Ευρώπης

0

              Συνομιλώντας με μία Ελληνίδα Γυναίκα Της Ευρώπης

                                                                                                                       Συνέντευξη στην Ειρήνη Κουλούρη

photo2150

 

Τη διεθνή  γλύπτρια κ. Μαίρη Μαπακωνσταντίνου την γνωρίζω από όταν ήμουν δεκαοκτώ περίπου, μέναμε στην ίδια γειτονιά, στο ίδιο κτίριο μάλλον. Τίποτα όμως τότε,εκτός από τα έργα της που θυμάμαι πολύ καλά ότι τα χάζευα και ότι τα έβρισκα συγκινητικά και της το έλεγα,  δεν μας έκανε να υποψιαστούμε ότι είναι  διάσημη, επειδή  ποτέ δεν περιαυτολογούσε. Γλυπτά της ήδη εκείνο τον καιρό και μάλιστα προ πολλών χρόνων, βρίσκονταν στον Λευκό Οίκο στην Ουάσινγκτον, σε Μουσείο της Πολωνίας, στη Νέα Υόρκη κλπ, μα εμείς δεν το ξέραμε. Σεμνή, σεμνότατη, και ευγενέστατη, είχε ένα σπάνιο χαρακτηριστικό, να βρίσκει πάντα να λέει κάτι πάρα πολύ θετικό, στον απέναντι άλλο, με σκοπό να τον κάνει να νοιώσει πολύ όμορφα. Και προς όλους. Αυτό της το χαρακτηριστικό, το θυμόμουν  όλα τα μετέπειτα χρόνια. Ως, που μιά μέρα του ‘ 90 άκουσα στις ειδήσεις ότι έχει ανακηρυχθεί Γυναίκα Της Ευρώπης, και ένοιωσα εκείνο το γνώριμο συναίσθημα αρχικά του ξαφνιάσματος, και έπειτα μιάς πολύ μεγάλης χαράς, (όταν ακούς κάτι τρομερό για κάποιο  τον οποίο ήδη γνωρίζεις καλά) τόσης, που γελιέσαι απ΄την πολλή ταύτιση και νομίζεις  ότι αφορά  εσένα τον  ίδιο. Περηφάνεια, που την γνώριζα, και όλα τα σχετικά και δύσκολο να περιγραφούν, συναισθήματα.

gorgonapapakonstantinou mary

Γεννήθηκα στη Χίο. Τα σπίτια στη Χίο –γι αυτό τη λένε και μυροβόλο-, είναι μέσα στα γιασεμιά και τα εσπεριδοειδή, που μοσχομυρίζουν. Εκεί μαζευόμασταν τα παιδάκια της γειτονιάς και παίζαμε.Και λόγω τού ότι ήταν ο πατέρας  μου καπετάνιος, είχα πιο πολλά παιχνίδια εγώ κι ερχόταν τα παιδάκια και παίζαμε.Έπιασε ξαφνικά μιά ανοιξιάτικη βροχή. Και βρήκαμε ένα πολύ ωραίο χώμα-υπήρχε και στην αρχαιότητα «Χία Κεράμεια»- ένα εκλεκτό χώμα. Λοιπόν, αρχίσαμε όλα τα παιδάκια με τη λάσπη να κάνουμε διάφορα αντικείμενα. Εκεί, εγώ έκανα τα πιο πολλά αντικείμενα. Και φαίνεται, πως ήταν κάπως καλύτερα από τα άλλα. Τα αφήσαμε αυτά που φτιάξαμε στα σκαλοπάτια, ξαναβγήκε ο ήλιος, στεγνώσανε.Και βγαίνει ξαφνικά η μητέρα μου η οποία ήταν ιδιαίτερα καλλιεργημένη και είδε αυτά τα οποία είχαν ήδη στεγνώσει, κατάλαβε πως είχα ταλέντο, και φώναξε τη μητέρα της «μαμά, μαμά, έλα να δεις  τί ωραία πράγματα έφτιαξε η Μαιρούλα». Και η γιαγιά όταν τα είδε είπε «αχ  τί πάθαμε». «Η  Μαιρούλα έχει ταλέντο και δεν θα θέλει να παντρευτεί». Αυτό προφήτευσε η γιαγιά.  Έτσι ξεκίνησε η γλυπτική μου καρριέρα, και η πρώτη μου ατομική έκθεση στη Χίο, ετών έξι ! Η επιρροή από ένα νησί σαν τη Χίο μαγευτικό, ήταν τέτοια, ώστε να οδηγήσει τη σκέψη μου γύρω από το Αιγαίο. Από τα πρώτα μεγάλα μου έργα ήταν η Αιγαιοπελαγίτισσα με την προσπάθειά μου να κλείσω μέσα στα μάτια της το φως του Αιγαίου. Και νομίζω ότι ο θεός με βοήθησε για να μπορέσω να το αξιοποιήσω. Οι ενότητες της δουλειάς μου είναι τρεις. «Το Αιγαίο» (που ξεκίνησε ο ελληνικός  πολιτισμός), «Η αρπαγή της Ευρώπης» εμπνευσμένη από την Ελληνική Μυθολογία –που γίνεται για πρώτη φορά σε μάρμαρο, όχι μόνον στην Ευρώπη, αλλά παγκοσμίως-. Όλος ο μύθος φιλοτεχνημένος σε μάρμαρο (εικοσι πέντε κομμάτια) σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία. Το τρίτο, είναι η «Μητρότης». Και η «Μητρότης στο διάστημα». Ο καλλιτέχνης έχει δικαίωμα να έχει φαντασιώσεις. Αν δεν έχει  έμπνευση και τρελλές ιδέες, χάθηκε σαν καλλιτέχνης. Εφόσον το διάστημα είναι ένας ζωντανός οργανισμός, κάθε τί που γεννιέται μπορούμε να το εντάξομε στην Μητρότητα. Τα αστέρια γεννιούνται και πεθαίνουν. Τα τελευταία χρόνια ξεκίνησα μιά άλλη ενότητα εμπνευσμένη από το θεϊκό ποιητή Όμηρο. Φιλοδοξώ –και ξεκίνησα ήδη- με μερικά έργα, να γλυπτογραφώ. (Είναι δική μου λέξη αυτή). Εικονογραφήσεις υπάρχουν πολλές για την Ιλιάδα και την Οδύσσεια, αλλά όχι γλυπτογράφιση. Και εξηγώ την λέξη γλυπτογράφιση: φιλοτεχνώ αγαλματάκια με θέματα παρμένα από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια.

 

Δεν θα μου μιλήσει για τα πάμπολλα βραβεία της; Πρέπει να επιμείνω.

photo153photo154

-Κοίταξε. Η εκλογή σαν ελληνίδας Γυναίκας της Ευρώπης το 1990  έγινε για την επιτυχή συμμετοχή μου στην Τέχνη και τα Γράμματα με συνεργασία με την Ευρωπαϊκή  Ένωση για τα δικαιώματα της γυναίκας. Θεωρώ μεγάλη τιμή μου ότι αντιπροσώπευσα τις ελληνίδες γυναίκες στις Βρυξέλλες. Ακριβώς πριν από μένα ήταν η κυρία Γλύκατζη – Αρβελέρ.  Και η πρώτη εκλεγμένη ήταν η κ. Βιργινία Τσουδερού. Βραβείο της πόλης των Παρισίων, της πόλης του Στρασβούργου, της πόλης των Αθηνών.Είναι πολλά βραβεία, είπα τα μεγάλα μόνο. Ακαδημαϊκό Μέλος της Academia Europea, και διδάκτωρ του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.

-Έργα σας βρίσκονται στον Λευκό Οίκο, σε Ιταλία, Πολωνία, Αυστραλία, Κωνσταντινούπολη, Βενεζουέλα, Νέα Υόρκη, Ουάσινγκτον, Βρυξέλλες, Λονδίνο, Δανία, και σε διάφορες πόλεις των χωρών αυτών.

–Στο Λευκό Οίκο υπάρχει ένα έργο μου από σίδερο, «Ο Γλάρος στο Αιγαίο», φτιαγμένο επί προεδρίας Τζόνσον, μετά τον Κέννεντυ.Έχω  έργο στις Βρυξέλλες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στην Αυστραλία και στο Καράκας.

Πόσα έργα  έχει συνολικά σε δημόσιους χώρους;

– Έχω 75 προτομές σε δημόσιους χώρους και 18 ανδριάντες. Συμπεριλαμβανομένων των έργων που υπάρχουν εκτός Ελλάδος.

Στην τόσο πλούσια ζωή της, ποιές άραγε προσωπικότητες να έτυχε να γνωρίσει;

– Έχω γνωρίσει τον Henry Moore μεγάλο άγγλο γλύπτη. Έκανε μία έκθεση στο Ζάππειο καιμου είχαν αναθέσει να βοηθήσω στην έκθεση, γύρω στο 1956-1960. Επίσης εγνώρισα τον ακαδημαϊκό γλύπτη Ζαν Μπελμοντό πατέρα του ηθοποιού Ζαν Πωλ Μπελμοντό. Τότε που πήγα στο εργαστήριό του, έκανε τον σάχη της Περσίας που είχε παντρευτεί την Φαράχ Ντιμπά. Έφτιαχνε το ζευγάρι. Το 1970. Τον γνώρισα όταν έκανε αυτό το έργο και εντυπωσιάστηκα φοβερά από την ομοιότητα. Επίσης εγνώρισα το ΄70 στο Παρίσι τον Κωνσταντίνο Καραμανλή. Γνώρισα τον Λώρενς Ολίβιε και τη Βίβιαν Λι. Ήταν εγκαίνεια κρυστάλλινων σερβίτσιων που επάνω είχανε χαράξει τον Λώρενς Ολίβιε όταν έπαιζε το βασιλιά Ληρ. Και με είχανε καλέσει επειδή σπούδαζα τότε στη Σχολή Καλών Τεχνών και μας είχανε δώσει προσκλήσεις. Και του ζήτησα αυτόγραφο.Ο Λώρενς Ολίβιε  και η Βίβιαν Λη ήταν ζευγάρι. Η Βίβιαν Λη, τί πλάσμα ήταν αυτή, σαν λουλούδι. Πολύ λεπτή, πολύ φινετσάτη. Πολύ αρρενωπός ο Λώρενς Ολίβιε.Με μιά γοητεία που σε καθήλωνε. Δεν είχε μολύβι και του΄δωσα το μολύβι μου να υπογράψει, το έκρυψα και το έχω βάλει κάπου, σαν ανάμνηση.  Στο Καράκας γνώρισα τον πρόεδρο Δημοκρατίας και έχω πάρα πολλές φωτογραφίες μαζί με τη γυναίκα του. Ήμουν σε συνέδριο για τα 500 χρόνια που ο Κολόμβος ανακάλυψε την Αμερική. Αυτή τη στιγμή έχω  μπλοκάρει. Υπάρχουν πάρα πολλοί εντός και εκτός Ελλάδος.

 

 

Εντυπωσιακός σε σημείο που παραξενεύεται και σοκάρεται κανείς από το πόσο συναίσθημα βγάζουν τα πρόσωπα των γλυπτών της. Σαν ζωντανοί άνθρωποι οι οποίοι έχουν να σου πουν χίλια δυό πράγματα.

-Στα έργα θέλω να δείξω όχι την ομοιότητα, αλλά την προσωπικότητα που είχε ο άνθρωπος. Παράδειγμα, η προτομή που έχω κάνει του μεγάλου αστροφυσικού (Καραθεοδωρή). Θέλω όποιος δει την προτομή και χωρίς να ξέρει τον άνθρωπο, να καταλάβει  από το βλέμμα του, ότι αυτός ο άνθρωπος έβλεπε πολύ μακριά από την εποχή του.Όταν ξεκινώ ένα έργο, το πρώτο που κάνω είναι να διαβάσω την ιστορία τους. Αν είναι ήρωας, ή ένας  χορηγός, ή ένας σπουδαίος άνθρωπος και μετά προσεύχομαι διότι ξέρω, όλα είναι κάτω από την εντολή του Θεού.

Κ. Παπακωνσταντίνου σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

-Κι εγώ σ΄ευχαριστώ, και να ξέρεις, εγώ θα το πω. Τον καιρό που μέναμε κοντά,τα έργα μου ήταν «ζυμωμένα» από τη μουσική σου. Σε άκουγα, και με ενέπνεες. Άλλοι μπορεί να διαμαρτύρονταν  ότι τους ενοχλούσες. Αλλά εμένα με ενέπνεες.

 

Τί πιο κολακευτικό μπορούσα να ακούσω στη ζωή μου;

photo2157

 Το περιοδικό δεν συμφωνεί απαραίτητα με τα γραφόμενα από έκαστο αρθρογράφο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση άρθρου ή τμήματος άρθρου χωρίς την αναφορά του ονόματος του περιοδικού και του ονοματεπώνυμου ή ψευδώνυμου του αρθρογράφου.

Summary
Article Name
Συνομιλώντας με μία Ελληνίδα Γυναίκα Της Ευρώπης
Description
Συνομιλώντας με μία Ελληνίδα Γυναίκα Της Ευρώπης
Author

Share.

About Author