Ομιλούσες Κεφαλές

0

γράφει Αυτός-που-χορεύει-με-τις-γάτες

Κάτω από το πρωινό πολύχρωμο ημίφως των τριών ήλιων του Κρύπτον, μια φιγούρα ρίχνει ανήσυχες σκιές. Ο μαθητευόμενος Κατασκευαστής Γάμα-Ελ ανέβαινε τρέχοντας τη μεγάλη σκάλα που οδηγούσε στην κεντρική αίθουσα του Σοβιέτ των Κατασκευαστών Κόσμων. Στα χέρια του κρατούσε το αντίγραφο όλων των παρατηρήσεων του εδώ και πολλά μερόνυχτα πάνω στην προσομοίωση του πλανήτη “Γη-5”. Μια μεγάλη συγκίνηση τον διαπερνά ξέροντας ότι τον περιμένει ο Μάγιστρος Επόπτης Κατασκευαστής. Αυτή τη φορά είχε διεισδύσει πολύ βαθιά στα ηλεκτρονικά αρχεία ενώ είχε χρειαστεί να δημιουργήσει διάφορα προσομοιωμένα αντίγραφα του εαυτού του για να φέρει σε πέρας αυτή την έρευνα. Εκατοντάδες βιβλιοθήκες και αρχεία έπρεπε να ελεγχθούν κατά μήκος ενός διαστήματος κοντά έναν αιώνα πριν το Μέγα Ακροτελεύτιο Τερματικό Συμβάν (Μ.Α.Τ.Σ.) από το οποίο ήταν δυστυχώς αποκλεισμένος με κβαντική φραγή. Ήταν σχεδόν απολύτως σίγουρος ότι οι παρατηρήσεις του απεδείκνυαν κάτι που είχε διαφύγει της προσοχής των άλλων μαθητευόμενων. Ποιός ξέρει, ίσως ακόμη και να επιτάχυνε την ανέλιξη του στο επόμενο στάδιο των Προσομοιωτών.

Ο Επόπτης Άλφα-Καρ-Ελ έδειχνε να μη βιάζεται καθόλου ενώ ένα ανάλαφρο μειδίαμα σχηματιζόταν αχνά στο ημίφως καθώς προχωρούσε προς το μέρος του. Στάθηκε στο μέσο της μεγάλης κυκλικής αίθουσας και με έναν ευγενικό χαιρετισμό άνοιξε αμέσως τη συζήτηση πηγαίνοντας κατευθείαν στο θέμα.

“Λοιπόν, Σύνεργε Γάμα-Ελ, ποιά βιασύνη σε φέρνει ως εδώ μες στα άγρια χαράματα?”

“Σύνεργε Επόπτη, συγχωρήστε μου την βιάση αλλά τα στοιχεία που ήρθαν στην αντίληψη μου δείχουν ότι αυτή τη φορά πέσαμε πάνω σε μια Μη-Κανονικότητα! Φοβάμαι πως αυτό δεν έγινε αντιληπτό όπως θα έπρεπε από τους Σύνεργους Προσομοιωτές οπότε θα έπρεπε να ανασταλεί το Μ.Α.Τ.Σ! Καταλαβαίνω ότι αυτό μπορεί να φέρει αναταραχή στην κοινότητα των Κατασκευαστών αλλά είμαι υποχρεωμένος να αναφέρω το γεγονός και εξ άλλου τα στοιχεία από τις προσωπικές μου αναφορές έχουν ήδη διασφαλιστεί στο κβαντικό δικτύωμα σε μια απειρία αντιγράφων όπως ξέρετε πολύ καλά. Δεν έχουν όμως γίνει προσβάσιμα. Περιμένω από σας να αξιολογήσετε αν και πως θα πρέπει να απελευθερωθουν εκτός και μπορείτε να υποδείξετε κάποιον άλλο τρόπο χειρισμού ενός τόσο λεπτού ζητήματος.”

Ο Επόπτης κοντοστάθηκε για λίγο κάπως σκεφτικός αν και με ένα μάλλον αφηρημένο βλέμα σαν να ήθελε να μετατοπίσει το κέντρο βάρους της συζήτησης. Ίσως μάλιστα να ήθελε να υπονοήσει ότι αυτό το κέντρο βάορυς δεν ήταν καθόλου εκεί που το είχε τοποθετήσει ο μαθητευόμενος. Μετά, με μια αποφασιστική κίνηση έφερε το δεξί του χέρι στον αριστερό καρπό όπου βρίσκονταν το εμφυτευμένο τηλεχειριστήριο και κάτι πληκτρολόγησε. Αμέσως, η μεγάλη Σφαίρα Προβολής κατέβηκε από το ταβάνι της κυκλικής αίθουσας και άγγιξε μαλακά το πάτωμα. Μια λεπτή φωτεινή δέσμη στάλθηκε στην κορυφή της σφαίρας και σχεδόν αμέσως οι δυό τους τυλίχθηκαν από μια ολογραφική αναπαράσταση όλου του γνωστού σύμπαντος. Ο Άλφα-Ελ κινήθηκε απαλά προς κάποιο σημείο και με μερικές ακόμη εντολές διέστειλε την εικόνα ενός γαλαξία. Έπειτα μεγέθυνε μια συγκεκριμένη περιοχή. Ήταν το σύστημα Σόλ κ κάπου κοντά του τρεμόπαιζε η εικόνα ενός γαλάζιου πλανήτη. Τότε ο Επόπτης μίλησε ξανά.

“Μιλάμε πάντα για την Κατασκευή ‘Γη-5’, έτσι δεν είναι? Της οποίας έχουν προηγηθεί άλλες τέσσερις?”

“Φυσικά” ανταπάντησε ο Γάμα-Ελ.

“Λοιπόν, εντάξει. Μπορείς να μου περάσεις όλα τα στοιχεία αλλά πρώτα θα ήθελα μια προφορική σύνοψη από εσένα. Εν ολίγοις, σε τι ακριβώς έγκειται αυτή η Μη-Κανονικότητα που διαπίστωσες?”

Ο Γάμα-Ελ ένιωσε το στόμα του να ξεραίνεται ελαφρά. Συγκεντρώνοντας το νου του προσπάθησε να συνοψίσει αυτό που είχε ενστικτωδώς διαγνώσει από όλες τις ιστορικές αναφορές. “Αν επιτρέπεται μια τόσο τρομερή απλούστευση θα έλεγα ότι..σε κάποιο τελικό στάδιο οι ηθοποιοί στην προσομοίωση αποπειράθηκαν να ελέγξουν το ίδιο τους το πρόγραμμα!”

Ο Επόπτης έδειξε μια παράξενη ακινησία, σχεδόν παγωμάρα, γεγονός που προβλημάτισε αδιόρατα τον Γάμα-Ελ. Έπειτα, με μια απαλή, σχεδόν υποβλητική φωνή του απάντησε.

“Θα ήταν νομίζω πολύ καλύτερα αν μου εξέθετες εδώ τα κυριότερα στοιχεία συνδεόμενος με το σύστημα πριν αποφασίσουμε για τι ακριβώς πρόκειται.”

Ο Γάμα-Ελ προχώρησε σιωπηλά και με μερικές επιδέξιες κινήσεις ολοκλήρωσε τη σύνδεση. Στο Ολόγραμμα φάνηκαν διάφορες ιστορικές εποχές της Γης μαζί με ένα κάπως περίπλοκο μενού επιλογών που είχε τη μορφή μιας άλλης μικρότερης πολύχρωμης σφαίρας.

“Επιτρέψτε μου να αναφερθώ εν συντομία στην εκκίνηση και την ιστορία της προσομοίωσης. Θα παραλείψω τις προπαρασκευαστικές κινήσεις με την τοποθέτηση των σκηνικών όπως και ορισμένων υποτιθέμενων αρχαιολογικών παραδοξοτήτων προκειμένου για τη μελλοντική εξέταση των γνωσιακών ικανοτήτων του συγκεκριμένου τύπου Ανθρωειδών που εμφυτεύθηκαν αργότερα. Μπορώ επίσης να παραλείψω τις διελεύσεις που απαιτήθηκαν για την ενεργοποίηση συγκεκριμένων μεταλλάξεων.” Το χέρι του Γάμα-Ελ έτρεχε επιδέξια πάνω στη μικρή πολύχρωμη σφαίρα του μενού επιλογών εναλλάσσοντας σκηνικά με τρομερή ταχύτητα.

“Αν έπρεπε να ξεχωρίσουμε ορισμένες περιόδους θα έπρεπε μάλλον να αναφερθούμε στην περιοχή της Μεσογείου περίπου πέντε χιλιάδες χρόνια προ Μ.Α.Τ.Σ. και τα όσα ακολούθησαν έως την κάθοδο του λαού των Ρωμαίων και την επικράτηση της αυτοκρατορίας τους. Αυτά όμως τα γνωρίζετε ήδη όπως και τη σημασία τους για την ανάπτυξη των γνωσιακών ικανοτήτων των Ανθρωειδών. Θα ήθελα να επιμείνω σε μια περίοδο μεγάλου χάους που αρχίζει σε ότι είναι γνωστό ως εικοστός αιώνας με το σύστημα Γήινης χρονολόγησης όπως το επινόησαν τα Ανθρωειδή. Τα κύρια γεγονότα αναφέρονται ως οι δύο μεγάλοι παγκόσμιοι πόλεμοι. Έπειτα όλοι οι δείκτες συμφωνούν για την ταχεία εξάπλωση ορισμένων ζωνών ευμάρειας που περιορίζονται σε ότι αποκαλέστηκε από τα Ανθρωειδή με το όνομα «Δυτικός κόσμος» πράγμα που έχει να κάνει αφ΄ενός με τα τροχιακά στοιχεία του συγκεκριμένου πλανήτη και αφ’ ετέρου με τη σχετική θέση των Ανθρωειδών που αναδείχτηκαν κυρίαρχα σχετικά με τον τρόπο πρόσβασης και εκμετάλλευσης των πρώτων υλών και του ενός από τον άλλο. Επέλεξα να στοχεύσω σε αυτήν ακριβώς την περίοδο στέλνοντας τους δικούς μου ιχνευτές βαθιά μέσα στην προσομοίωση. Οι έρευνες αφορούσαν ένα πλήθος από φιλολογικές, φιλοσοφικές και τεχνικές συζητήσεις και καταγραφές των Ανθρωειδών σε διαφορετικού τύπου μέσα καταγραφής. Το σημείο κλειδί σε αυτή την έρευνα υπήρξε η ανακάλυψη κάποιων περιθωριακών καταγραφών από πρώην εξόριστους, κάποιους εξεγερμένους ακαδημαϊκούς και διανοούμενους του περιθωρίου. Χαρακτηριστικά εντοπίζονται τα ονόματα των υποκειμένων ‘Γκύντερ Άντερς’, ψευδώνυμο ενός Γερμανο-εβραϊκής καταγωγής δημοσιογράφου, συζύγου κάποιας ‘Χάνα Άρεντ’, διαφυγόντες και οι δύο από το προηγούμενο στρατιωτικό καθεστώς της τότε χώρας καταγωγής τους. Σε κάποιο από τα κείμενα αυτού του ανθρώπου συναντάται η λέξη-κλειδί που αποδίδεται ως ‘Θέαμα’ η ‘Αναπαράσταση’. Από εδώ και έπειτα η έρευνα εντοπίζει μια σειρά αρκετά παράξενων εξελίξεων γύρω από αυτή την κεντρική έννοια. Με κάποιον αδιόρατο τρόπο, φαίνεται ότι η όλη πορεία της ιστορικής εξέλιξης αυτής της προσομοίωσης άρχισε να οδηγεί τα Ανθρωειδή στη συνειδητοποίηση ότι αποτελούν συλλήβδην μέρος μιας γιγαντιαίας Θεατρικής Πράξης! Συνειδητοποιείται φαντάζομαι τι σημαίνει αυτό Σύνεργε Επόπτη?”

Ο Επόπτης τον κοίταζε με ένα μάλλον ήσυχο βλέμμα και θα έλεγε κανείς ότι το αδιόρατο μειδίαμα είχε μόλις επιστρέψει στα χείλη του. Τελικά είπε “Έστω! Θα μπορούσες όμως να συνοψίσεις τα συγκεκριμένα στοιχεία που σε έπεισαν για το ότι θα έπρεπε να είχε δοθεί εντολή αναστολής του Μ.Α.Τ.Σ.?”

Ο Γάμα-Ελ δίστασε κάπως και έπειτα συνέχισε με μια φυσική ορμή που πρόδιδε κάποια βαθύτερη κατανόηση του ζητήματος από πρώτο χέρι.

“Λοιπόν, αν ακολουθήσει κανείς αρκετά προσεκτικά τα νήματα που απλώνονται γύρω από την αρχική διατύπωση της έννοιας του ‘Θεάματος’ και τα συνδυάσει με την εκθετική ανάπτυξη της τεχνικής δύναμης των Ανθρωειδών προς το τέλος του 20ου αιώνα, διαπιστώνει περιέργως ότι σχεδόν όλες οι τεχνικές εξειδικεύσεις εκείνης της εποχής τείνουν μάλλον να ενισχύσουν αυτή την αντίληψη παρόλον ότι εκείνοι που κυρίως ασχολήθηκαν με την εμβάθυνση σε αυτή την έννοια υπήρξαν μάλλον περιθωριακά και εξεγερτικά στοιχεία. Πουθενά αλλού δεν φαίνεται αυτό καλύτερα από δύο βιβλία που αργότερα θεωρήθηκαν από τους μεταγενέστερους ως πρωτοποριακά. Πρόκειται για τα υποκείμενα με το όνομα ‘Γκυ Ντεμπόρ’ και ‘Ραούλ Βανεγκέμ’. Αυτό που είναι πραγματικά τρομακτικό δεν είναι μόνο το γεγονός ότι στα έργα αυτά δίνεται διαρκώς έμφαση στις λέξεις ‘ρόλος’ και ‘ηθοποιία’, όπως και ‘στερεότυπο’ για τον χαρακτηρισμό όλων των κοινωνικών σχέσεων όσο είναι πραγματικά ανησυχητικό το ότι ακόμη και όταν αυτά τα συγκεκριμένα Ανθρωειδή ξεχνιούνται σταδιακά, μια τρομερή ανατροπή λαμβάνει χώρα. Αυτό που συνέβη κυρίως μερικές δεκαετίες προ του Μ.Α.Τ.Σ. είναι ότι τα επίσημα καθεστώτα της Δύσης άρχισαν να κυκλοφορούν όλο και περισσότερα πολιτισμικά προϊόντα που προπαγάνδιζαν αυτό ακριβώς! Για παράδειγμα περί το τέλος του 20ου αιώνα κυκλοφόρησαν μια ταινία με την ονομασία ’Matrix’ που ούτε λίγο ούτε πολύ παρουσίαζε μια αντεστραμμένη εκδοχή της πραγματικότητας. Και μάλιστα περαιτέρω έρευνα έδειξε ότι ήδη από τα μέσα του αιώνα και λίγο μετά, κάποιοι περίεργοι διανοούμενοι επηρεασμένοι από την ανάπτυξη των πρώτων αυτόματων υπολογιστικών μηχανισμών είχαν ήδη συλλάβει τη δυνατότητα προσομοιωμένων κόσμων αν και αποκλειστικά ‘μέσα’ σε τέτοιες μηχανές. Βρέθηκε μάλιστα ένας σκηνοθέτης με το όνομα ‘Φασμπίντερ’ να είναι ο πρώτος που μετέφερε κάτι τέτοιο σε φίλμ.” Ο Γάμα-Ελ είδε τον Επόπτη να διακόπτει εκείνη τη στιγμή υψώνοντας το δάκτυλο. Ο Επόπτης φαινόταν να έχει το βλέμμα στραμμένο προς την κορυφή της σφαίρας εκεί όπου συνήθως οι μαθηματικοί τοποθετούν το Άπειρο.

“Ας σταθούμε λίγο σε αυτές τις διαπιστώσεις για να ελέγξουμε το σύνολο του συλλογισμού που υπονοείς. Όπως είπες και μόνος σου, το σύνολο των Ανθρωειδών κατάφερε τελικά να αγγίξει ένα επίπεδο τεχνικής ανάπτυξης που του ήταν αρκετό για να συμπεράνει με λογικά μέσα την πιθανότητα μιας πλήρους προσομοίωσης. (Ο Επόπτης τόνισε με κάποια έμφαση ) Αυτό όμως μπορεί να θεωρηθεί αναμενόμενη συνέπεια δεδομένου του πλήθους και της χαοτικής φύσης των επιλογών του είδους τους. Άλλωστε ο πραγματικός λόγος που προβαίνουμε σε ρεαλιστικές προσομοιώσεις πλήρους κλίμακας είναι όπως γνωρίζεις πολύ καλά να κατανοηθεί σε βάθος η έννοια της επιλογής σε όλα τα επίπεδα οργάνωσης πολυεπίπεδων οργανισμών ώστε να αποφύγουμε το δικό μας πιθανό εξελικτικό τέλος. Δε βλέπω όμως πως αυτό δικαιολογεί στη συγκεκριμένη περίπτωση το ότι τα συγκεκριμένα Ανθρωειδή θα μπορούσαν να θεωρηθούν περισσότερο συνειδητά από ότι πράγματι υπήρξαν. Κατανοώ βεβαίως ότι η έλλειψη πρόσβασης σου στην έσχατη περίοδο σου υπέβαλλε ορισμένες τελεολογικές υποθέσεις. Δυστυχώς δεν μπορώ να άρω τον φραγμό αυτό τώρα, τουλάχιστον όχι χωρίς την συγκατάθεση του Συμβουλίου των Γηραιών Κατασκευαστών. Στην πραγματικότητα, ο φραγμός τοποθετείται εκτός των άλλων, για να προστατέψει εμάς από την φρίκη της έσχατης περιόδου στην οποία δυστυχώς τα Ανθρωειδή κατέληξαν.” Ο Γάμα-Ελ ένιωσε ένα ανάλαφρο ρίγος σαν κάτι να είχε πάει στραβά παρά τη θέληση του. Σαν κάτι να ήταν πολύ πέρα η πάνω από τον έλεγχο του. Προσπάθησε να συμπληρώσει.

“Σύνεργε Επόπτη, με όλο το σεβασμό, υπάρχουν ωστόσο περιπτώσεις όπου οι ενδείξεις υπαγορεύουν την ανάγκη μιας ελάχιστης παρέμβασης προκειμένου για την απελευθέρωση των τεχνητών ειδών. Επιτρέψτε μου να επικαλεστώ τον κώδικα των Πρώτων Κατασκευαστών. Εδώ έχουμε σαφείς ενδείξεις ότι τα συγκεκριμένα Ανθρωειδή ανέπτυξαν κάποιου είδους αντίληψη των προβλημάτων επιλογής η οποία θα μπορούσε να τους κατευθύνει προς εμάς. Θα αρκεστώ να αναφέρω την ανάπτυξη μιας περίεργης μεταφυσικής πεποίθησης που στον αμέσως επόμενο αιώνα μορφοποιήθηκε στην κίνηση που ονομάστηκε ‘Μετα-Ανθρωπισμός’ η ‘Τρανσουμανισμός’ και όπου όλοι τους περίμεναν την έλευση κάποιου είδους Μοναδικότητας η Απειρισμού. Για μένα είναι σαφές ότι τα Ανθρωειδή είχαν ήδη αρχίσει να αναζητούν έστω και ασυνείδητα, μεθόδους εξόδου από την προσομοίωση πλήρους κλίμακας! Τα στοιχεία αυτά είναι αναλυμένα σε όλο το απαιτούμενο βάθος στις προσωπικές μου αναφορές. Γι αυτό και θα ήθελα με βάση τον αρχαίο κώδικα, να εισηγηθώ στο Συμβούλιο την πλήρη αναβίωση της συγκεκριμένης προσομοίωσης στην Γη-6.”

Ο Επόπτης Άλφα-Καρ-Ελ, τον κοίταξε με ένα σταθερό αλλά και περίεργα απλανές βλέμμα. “Κατανοώ τις ανησυχίες σου, ωστόσο εδώ τίθεται ένα ζήτημα που υπερβαίνει και εμένα. Βεβαίως έχεις κάθε δικαίωμα να αιτηθείς προς το Συμβούλιο. Πλην όμως, μέχρι την τελική απόφαση είμαι επίσης υποχρεωμένος να δώσω εντολή να σφραγιστούν και να παραμείνουν κωδικοποιημένες όλες οι καταγραφές και οι σχετικές αναφορές που συνέλλεξες στην Γη-5. Όλοι οι κωδικοί θα μεταβιβαστούν σε εμένα μέσω ειδικού εμφυτεύματος οπότε δεν χρειάζεται να ανησυχείς. Θα φροντίσω για την προώθηση του αιτήματος σου προς το Συμβούλιο. Για την ώρα μπορείς να αναπαυτείς.” Ο Γάμα-Ελ ήξερε ότι οι κουβέντες του Επόπτη είναι μετρημένες και δεν σηκώνουν παρερμηνείες έτσι έληξε τη συζήτηση, χαιρέτησε και έφυγε.

Την επόμενη ημέρα του ήλθαν δύο απρόσμενα νέα. Το ένα ήταν η προαγωγή σε Σύνεργο Προσομοιωτή Πλήρους Κλίμακας μετά από εμβριθή μελέτη των καταγραφών και αναφορών του. Το δεύτερο ήταν η ταυτόχρονη μετάταξη του σε ένα απομακρυσμένο γαλαξιακό τομέα όπου θα αναλάμβανε τη δημιουργία της προσομοίωσης πλήρους κλίμακας «Άρης-2». Η λιτή εντολή δεν περιλάμβανε ορισμένες πρόσθετες πληροφορίες οι οποίες λόγω του απόρρητου χαρακτήρα θα μεταδίδονταν μόνον μετά την άφιξη του και αφορούσαν στη γειτνίαση του τομέα που είχε σταλεί με την παντελώς άγνωστη φυλή των ακατανόμαστων Άμορφων. Η προσομοίωση την οποία είχε αναλάβει επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί σαν δόλωμα για την επαφή με τους Άμορφους. Στον ένα χρόνο του ταξιδιού, ο Γάμα-Ελ δεν έπαψε να ελέγχει ξανά και ξανά το υπερ-δίκτυο για την τύχη της αίτησης του προς το Συμβούλιο. Η μονότονη απάντηση «Αίτημα σε αναμονή» εξακολουθούσε να αναβοσβήνει στην οθόνη του…

 Το περιοδικό δεν συμφωνεί απαραίτητα με τα γραφόμενα από έκαστο αρθρογράφο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση άρθρου ή τμήματος άρθρου χωρίς την αναφορά του ονόματος του περιοδικού και του ονοματεπώνυμου ή ψευδώνυμου του αρθρογράφου.

Share.

About Author