Οι νοικοκυραίοι

0

Η ΑΡΕΤΗ & Η ΚΑΚΙΑ

Οι νοικοκυραίοι

(υπ΄αριθμ.1)

Αρετή -Συνειδητοποίησα κάποια στιγμή ότι η συμπεριφορά μου σε σχέση μ΄όλους αυτούς [ενν. τον μεγαλύτερο αριθμό τού κόσμου] –δηλαδή, όλος ο κύκλος τής συμπεριφοράς μου- ήταν διαφορετικός˙ αλλά διαφορετικός, σαν κάτι να ερχόταν σε σύγκρουση με αυτούς. Στην αρχή λοιπόν η αντίδρασή μου ήταν να νοιώθω σαν μαραμένο, σαν ζαβό, σαν χαζό˙ «μπας κι είμαι χαζή;» έλεγα. «Μπας και κάνω εγώ κάτι ελαττωματικό;».

Κάκια –Ναι, έτσι σε κάνουνε να νοιώθεις˙και ένας λόγος είναι ότι μπλοφάρουν. Δεν είναι ο εαυτός τους…Παίζουν θέατρο ότι είναι σπουδαίοι ˙και το πετυχαίνουν αυτό,καθαρά, αποκλειστικά και μόνον με το ύφος, καθαρά με το πρόσωπο, σαν επαγγελματίες ηθοποιοί, κανονικά˙ και απολύτως συνειδητά. Τόχω συζητήσει μαζί τους, ψαρεύοντάς τους, κάνοντας τον βλάκα, πολλά χρόνια τώρα. Πλούσιους γνωστούς μου δηλαδή, πολλά μάλλιστα πρόσωπα, τα οποία δεν γνωρίζονται μεταξύ τους και ούτε καν μένουν στην ίδια πόλη˙ που όμως πούλαγαν μούρη ενώ ήξεραν καλά ότι είναι αμόρφωτοι και παντελώς αστοιχείωτοι. Φυσικά, όταν άνοιγαν το στόμα, έβγαζαν βατράχους…Τόχουν ανάγκη όμως, για να μην καταλαβαίνει ο άλλος πόσο κενοί είναι… Δεν είναι ο εαυτός τους…Δεν είναι …Και ταυτοχρόνως, πρέπει να πούμε, ότι η ίδια η αμορφωσιά, τούς κάνει να παίρνουν πολύ στα σοβαρά τους εαυτούς τους… Εγώ, όπως κι εσύ, θεωρούμε τη Γνώση σαν το ύψιστο Αγαθό. Αν μη τί άλλο, σε κάνει να έρχεσαι αντιμέτωπος με πολλές δυσκολίες. Κι ετσι αυτό σιγά σιγά, σε κάνει να γνωρίζεις τον εαυτό σου, τις ικανότητές σου. Κάποιες πλευρές του, τέλος πάντων. Και σίγουρα, σε κάνει να ζυγίζεις τα πράγματα, να σκέφτεσαι, να οργανώνεσαι, να κρίνεις, να συγκρίνεις… Ο αμόρφωτος άνθρωπος ζει – δυστυχώς σε πολλά θέματα-, στο χώρο τής φαντασίας, και τής υπερβολής. Σε πολλά θέματα, βρίσκεται σε σύγχυση. Μες στα πολλά που φαντάζεται, είναι κι ότι είναι πολύ σπουδαίος. Εξ αιτίας της έλλειψης αυτογνωσίας…Βέβαια πάντοτε υπάρχουν και εξαιρέσεις. Έχω μιά συγγενή που δεν έχει καμμία μόρφωση, είναι τού δημοτικού –που λέμε-. Ε, επειδή είναι πολύ λογικός και λεπτός άνθρωπος, σκέπτεται και μιλά σαν να είναι μορφωμένη ! Αντίθετα, είχα μιά γνωστή, έβαζε και τα παιδιά της και έλεγαν στο σχολείο, στο δημοτικό, το έγραφαν και σε εκθέσεις και σε εργασίες στο σπίτι, πως η μάνα τους είναι πολύ έξυπνη, επειδή παντρεύτηκε τον πλούσιο μπαμπά… Η γυναίκα ήταν βόδι κανονικό ! Φυσικά, με όλα αυτά που λέω, βάζω μέσα και την αυτομόρφωση. Βέβαια, όλα αυτά που λέω εδώ, ακούγοναι ρατσιστικά, σεξιστικά, ανήθικα. Γι αυτό, και εξηγώ αμέσως, ότι σέβομαι όσο τίποτε άλλο στον πλανήτη, την φτώχεια. Εκεί, υποκλίνομαι. Αν από τέτοιους λόγους δεν κατόρθωσε να μορφωθεί κάποιος, τότε πάω πάσο. Όπως επίσης, πάω πάσο, όταν ο άνθρωπος δεν κατόρθωσε να μορφωθεί, εξ αιτίας κακομεταχείρισης από μέρους τής οικογένειας. Αν τον κακοποιούσαν, ψυχικά κυρίως εννοώ και ο άνθρωπος έφτασε να έχει κακή ψυχολογική κατάσταση, οπότε δεν είχε και διάθεση να μορφώνεται, ε, τότε, και πάλι δεν φταίει αυτός ο ίδιος… Και … πολύ φοβάμαι ότι είναι το σύνηθες αυτό…

Αρετή – Λοιπόν, παίζουν το ρόλο τους,έλεγες.

Κάκια –Δεν είναι οι εαυτοί τους…Γιά ποιούς «εαυτούς» άλλως τε μιλάμε … «Ψευδοεαυτούς» τούς αποκαλούν οι Λαίνγκ και Έστερσον. Ενίοτε, σε τρομοκρατούν άλλως τε. Από τη μανία τους να σού κάνουν το σπουδαίο, σε τρομοκρατούν…

Αρετή – Ακριβώς. Όμως, στην πορεία, άρχισα να αντιλαμβάνομαι ένα πράγμα, που άρχισε να με ενοχλεί. Το συνειδητοποιούσα, αλλά επειδή δεν έβρισκα άλλον να το πω, άλλους ανθρώπους να το μοιραστώ, ή να το διαβάσω κάπου όπου έχει γραφτεί, με ενοχλούσε. Ενώ τώρα, λέγεται ευρύτατα αυτό. Τώρα, συζητιέται. Το ακούς συχνά από την τηλεόραση.

Κάκια – Ναι, έχω διαβάσει κι εγώ πολλά κείμενα σε περιοδικά και εφημερίδες, άπειρες φορές. Πιά, το συζητάνε ευρέως. Δεν ξέρω βεβαια για ποιά ηλικία σου μιλάς. Μπορεί να ήμουν πιο τυχερή από σένα, αφού τότε δεν γνωριζόμασταν καν, οπότε θα τα συζητάγαμε μαζί. Αλλά εγώ, στη ηλικία τών 22 γνώρισα μιά καθηγήτρια αγγλικής και γαλικής, την οποία θαύμαζαν και την επισκέπτονταν πολλοί διανοούμενοι, τους οποίους είχα γνωρίσει σπίτι της κι εγώ. Με αυτήν, είχαμε συζητήσει τις άπειρες φορές. Και είχαμε πει ότι ζούμε σε μιά κοινωνία φοβιστική, που φοράει προσωπεία και αγαπά μόνον τούς πλούσιους. Μιά μέρα θυμάμαι, ένα μεσημεράκι, με πήρε με το αυτοκίνητό της να πάμε να ρωτήσουμε για ένα σπίτι˙ για να νοικιάσω. Η κυράτσα εκείνη, μάς φέρθηκε τόσο ψηλομύτικα, μάς κοίταγε τόσο περιφρονητικά, που θυμάμαι, με ανακούφησε πολύ, όταν μόνη της η καθηγήτρια και φίλη μου, μόλις βγήκαμε έξω, μού λέει «είδες, Κάκια, έχουν ένα προσωπείο, να μάς τρομακρατούν λές και είναι σπουδαίοι, ενώ εμείς είμαστε δήθεν γι αυτούς, ασήμαντοι. Και η πλάκα, Κάκια, είναι ότι το πιθανότερο είναι πως αυτή εδώ η κυράτσα, δεν έχει τη μόρφωση τή δική μας…Ίσως και νάναι και τελείως αμόρφωτη…». Τότε, ένοιωσα ότι τα ίδια όσα εισπράττω εγώ, τα εισπράττει και κάποιος άλλος, ο οποίος έχει τις δικές μου ευαισθησίες και τα δικά μου «μυαλά». Αυτό όμως, δεν σήμαινε ποτέ, ότι κάθε φορά πού συναντούσα τέτοια σούργελα, μπορούσα, είχα την δύναμη να τα αντέξω. Πραγματικά, πάντοτε λύγιζα. Δεν ντρέπομαι να το πω. Λύγιζα, επειδή η δύναμη τής κακίας, τής βλακείας κυρίως, και τής μεγαλομανίας είναι πολύ ισχυρή. Εκτός από όταν έγινα 42 χρόνων, πού έγινε κάτι πολύ τρομερό στην ζωή μου, και τότε κατάλαβα ότι ζω σε μία κοινωνία σούργελων, βρωμερών λαμόγιων,εγκληματιών, αλητών, και τότε άρχισα να τούς περιφρονώ εγώ αυτούς… Σαν αληθινά σκουλήκια…

Αρετή – Ήσουν λοιπόν τυχερή. Κατάλαβα λοιπόν, ότι αυτός ο καταναλωτικός μικροαστισμός που δημιουργήθηκε, έφτιαξε τίς γενιές τών «νοικοκυραίων». «Νοικοκυραίοι» σημαίνει μιά οικογένεια οι οποίοι άρχισαν με τη χούντα να εμφανίζονται. Αυτή η κατηγορία ανθρώπων – θα τον ακούς συχνά αυτόν τον όρο στην τηλεόραση-σημαίνει μιά οικογένεια που είναι «καταφερτζήδες», απατεώνες ή μικροαπατεώνες, ανάλογα με τον καθένα, προσδεδεμένοι σε πολιτικά συμφέροντα, για να βολεύονται με διάφορους τρόπους, για να βρίσκουν δουλειές, για να διορίζονται, κτλ.Λοιπόν, αυτοί οι «νοικοκυραίοι» φροντίζουνε τους εαυτούς τους με χίλιους τρόπους, ρίχνοντας άλλους ανθρώπους πάντα, κοιτάνε την πάρτη τους, το στενό τους οικογενειακό περίγυρο, και η κλασική τους φράση είναι «δε πάν να γαμηθούν όλοι οι άλλοι, εμάς δεν μάς ενδιαφέρει». Όλοι λοιπόν αυτοί οι «νοικοκυραίοι» αναπτύχθηκαν εκείνη την περίοδο τού Πασόκ και μετά τον Ανδρέα. Μη νομίζεις ότι η Τ. ζούσε πάντα στο διαμέρισμα αυτό το μεγάλο, που θέλει να δείξει την οικονομική άνεση. Αυτή πχ ήταν ένα φτωχοκόριτσο που ζούσε σ΄ένα νοικιασμένο σπίτι, ο πατέρας της ήταν ανειδίκευτος εργάτης και το κορίτσι αυτό μπορεί να μην είχε σερβιέτες. Μπορεί να μην είχε παπούτσια. Αλλά τής πήραν τα μυαλά της αέρα στην εποχή της κατανάλωσης, και ήθελε να πηγαίνει εδώ, να πηγαίνει εκεί, να πηγαίνει στον ψυχαναλυτή τρείς φορές τη βδομάδα. Ο άντρας της είχε βρεθεί κυριολεκτικά στον αέρα, σε εργατικό ατύχημα και κινδύνεψε να σκοτωθεί απ΄ τον πέμπτο όροφο, για να τής φέρνει τα λεφτά, που σού΄ρχεται να της πεις «μωρή πατσαβούρα γιατί δεν πας να πλύνεις σκάλες και μάς κάνεις την κυρία εδώ και βάζεις τον άνθρωπο να καταχρεώνεται». Γιατί καταχρεώθηκε για να πάρει αυτό το σπίτι. Και βρήκε και την άλλη την «κυρία» για να κάνουν όλες οι «κυρίες» παρέα. Και βρίζονται κιόλας μεταξύ τους οι «κυρίες». Την είχε «υπο-Βήτα κυρία» και η άλλη ήταν η «πρώτη». Εν πάσει περιπτώσει αυτό το «νοικοκυραιίστικο» ας πούμε, είχε κάποια χαρακτηριστικά. Αυτοί οι άνθρωποι δεν κάνουν φιλίες˙δεν έχουνε λογική. Αλλά, δεν έχουνε και κανένα στοιχείο ανθρώπου. Δηλ. συναισθήματος, καλωσύνης, συντροφικότητας, κάποιας φιλίας υποτυπώδους, όπως είχανε στις επαρχίες παλιά, στις παλιές γειτονιές. Δεν ήταν ούτε λογικοί ούτε πανέξυπνοι οι άνθρωποι ούτε τότε. Αλλά, είχαν όμως κάποια στοιχεία αλληλεγγύης και αγάπης. Αυτοί όμως οι «νοικοκυραίοι» έχουνε και ένα μίσος μεταξύ τους. Ανταγωνιστικό. Και όλα όσα κάνουνε, τα κάνουνε για να τα βλέπουνε κάποιοι φανταστικοί θεατές…

Κάκια – Ή, μή φανταστικοί…

Αρετή – Nαι…Πάντα, οι γυναίκες φαινόντουσαν χαμηλού επιπέδου. Ακόμα και η μορφωμένη ήταν πιο κάτω από έναν άντρα. Δηλαδή, και οι μορφωμένες ήταν χειραγωγημένες από τούς άντρες, από τις οικογένειες, από τους πατεράδες˙και δεν είχαν στοιχεία ανεξαρτησίας επάνω τους˙ελεύθερη βούληση…

Κάκια – Ναι. Πάντα το παρατηρούσα κι εγώ… Έχω σκεφτεί πολλές εξηγήσεις, θα τα πούμε μελλοντικά.

Αρετή – Κάποτε λοιπόν έμαθα ότι στην Ακαδημία τού Πλάτωνα υπήρχε και μία γυναίκα μαθηματικός και φιλόσοφος, η Φιλοτίμα.Αυτό λοιπόν αναδείκνυε το θέμα ότι στη διάρκεια τής ανθρώπινης ύπαρξης υπήρχανε γυναίκες που ήτανε ευφυείς, κανονικοί άνθρωποι. Άμα δεν είσαι έξυπνος, είσαι μαϊμού. Θα θυμηθώ και την Υπατία, την άλλη μαθηματικό, που γδάραν οι χριστιανοί αργότερα.

Κάκια – Ναι, κι εγώ συμφωνώ. Πάντα πίστευα, ότι ο ευφυής είναι το κανονικό.Είναι λάθος ότι εμείς είμαστε κανονικοί και οι ευφυείς κάτι περίεργο. Εμείς είμαστε οι περίεργοι, όσοι δεν είμαστε ευφυείς. Όσο πιο ευφυής, τόσο πιο κανονικός άνθρωπος. Ενώ οι άλλοι, είμαστε από μαϊμούδες μέχρι κι εγώ δεν ξέρω τί… Χρέος τού ανθρώπου είναι να εξελίσσεται. Είναι στη φύση του η περιέργεια. Το λέει κι ο Αντλερ, ας πούμε !

Αρετή – Κάποτε, θυμάμαι, είδα μιά ταινία ελληνική που μού έκανε εντύπωση ο ρόλος μιάς γυναίκας ηθοποιού αλλά και το στυλ τής ηθοποιού (ξέρεις, πάνω – κάτω, οι ηθοποιοί είναι και στην πραγματικότητά τους όπως τους βλέπεις, -εκτός από λίγες φορές- και γι αυτό τούς επιλέγουν με το casting). Άρα, πρέπει να ήταν και στην πραγματικότητα, διαφορετική, λογική αυτή η γυναίκα, που έπαιζε το ρόλο. Γυρισμένη γύρω στο 1960. Ο μέσος όρος τών γυναικών εκείνης τής εποχής ήτανε μαλλί-λάχανο, αναλφαβητισμός και το πολύ μέχρι να τελειώσει το δημοτικό, όλη κι όλη η μόρφωση. Πλήρως εξαρτημένη από γονείς και λοιπούς συγγενείς. Και τότε είδα μία γυναίκα μέσα σ΄αυτήν την ταινία, η οποία ήταν σκεπτόμενη, είχε λογική, αλλά και το παρουσιαστικό τής ηθοποιού έδειχνε ότι ήταν ένας άνθρωπος επιπέδου. Σε αντίθεση με όλα τα τσακλοκούδουνα που πρωταγωνιστούσαν στις ταινίες τής εποχής. Επίσης, να θυμηθούμε τις αντάρτισσες, και τις γυναίκες –διανοούμενες που πήγανε στη Μακρόνησο και στις εξορίες κατά τη διάρκεια και μετά το β΄παγκόσμιο.

Κάκια -Ήρθες λοιπόν σε κάποιο συμπέρασμα κάποια στιγμή, μετά από όλα αυτά που διαπίστωνες σ΄όλη σου τη ζωή;

Αρετή – Η συμπεριφορά τους δεν είχε σαν κίνητρο τον λόγο, αλλά ήταν μιά διαταραγμένη ενστικτο- συναισθηματική συμπεριφορά η οποία δημιουργούσε προβλήματα και στον εαυτό τους και στους άλλους ανθρώπους.

 

 Το περιοδικό δεν συμφωνεί απαραίτητα με τα γραφόμενα από έκαστο αρθρογράφο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση άρθρου ή τμήματος άρθρου χωρίς την αναφορά του ονόματος του περιοδικού και του ονοματεπώνυμου ή ψευδώνυμου του αρθρογράφου.

Summary
Article Name
Οι νοικοκυραίοι
Description
Η ΑΡΕΤΗ & Η ΚΑΚΙΑ
Author

Share.

About Author