Βινύλια ή cds ;

0

Βινύλια ή cds ;

 

                                                                                                           Συνέντευξη   στην Ειρήνη Κουλούρη

 

Κάτι σαν μιά μίνι-συνέντευξη, από τον   εξαιρετικό  επιστήμονα, τον αείμνηστο  Γιάννη Μπακόπουλο, ένα χρόνο περίπου πριν πεθάνει, σχετικά με την διαφορά της  ποιότητας του ήχου, μεταξύ βινυλίου και cd. Υπάρχει, ή δεν υπάρχει, τελικά, διαφορά;

bakopoulos me brabeio (1)

 

-Πολύς κόσμος, μεταξύ τους πρώτη εγώ η ίδια, θα θέλαμε να μάθουμε αν τελικά υπάρχει  διαφορά μεταξύ του  ήχου που ακούμε από ταcds, από  εκείνου  που ακούμε από τα βινύλια. Παρ΄ό,τι προσωπικά ακούω τεράστια διαφορά, παράδειγμα, όταν βάζω  να ακούσω τονHorowitz από βινύλιο, ακούω τον ιδιαίτερο ήχο του τεράστιου πιανίστα. Κάτι ξεχωριστό. Όταν το ίδιο έργο το ακούσω από  cd(και έχω αρκετά και στις δυό μορφές ταυτόχρονα) δεν ακούω εκείνα τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά του πιανίστα…Ή, να το πω διαφορετικά. Όταν μου βάλει κάποιος  βινύλιο,κι ας μην τόχω ξαναακούσει, ξεχωρίζω από την πρώτη νότα τον Horowitz. Ο πιανίστας αυτός, ήταν ένα φαινόμενο, όπου τον ξεχωρίζεις από την πρώτη του κιόλας νότα, όπως και τη φωνή της Μαρίας Κάλλας. Όταν όμως μου βάλει cd, τότε ρωτώ «ποιός παίζει;». Ακούω ένα ψυχρό, μάλλον χωρίς συναίσθημα παίξιμο…Ενώ, πολλοί είναι εκείνοι  που αμφιβάλλουν… Και αν είναι να λέγονται και από τα μμε, που όντως λέγονται, τότε… χειροτερεύει το πράγμα.

-Ο ήχος του βινυλίου είναι αναλογικός. Κάθε φορά που παίζει ο πιανίστας, δονείται ο αέρας με συχνότητα και ένταση. Αυτός ο αέρας πάει και δονεί –με τη σειρά του- με τον ίδιο τρόπο, το τύμπανο, (τη μεμβράνη) του μικροφώνου. Αν το μικρόφωνο είναι ευαίσθητο, θα καταγράψει τον ήχο (το μικρόφωνο μετατρέπει την ταλάντωση του αέρα σε μιά ηλεκτρομαγνητική ταλάντωση). Οπότε, αυτή πάει και ταλαντώνει μιά ακίδα η οποία γράφει κάπου, χαράσσει υλικά, όπως το βινύλιο. Όταν μετά βάλεις το πικ απ, γίνεται η αντίθετη δουλειά. Η βελόνα του πικ απ  χοροπηδάει πάνω στα αυλάκια του βινυλίου, δημιουργώντας μιά ταλάντωση η οποία μετατρέπεται σε  ρεύμα, μέσω ενός πηνίου. Το ρεύμα  αυτό  ενισχύεται  με ειδικούς ενισχυτές. Και στη συνέχεια κινεί μιά μεμβράνη μεγαφώνου και αυτή με τη σειρά της  παράγει ήχο…Δηλαδή περιληπτικά, αυτό που γίνεται, είναι μετατροπή του ήχου σε ηλεκτρικό παλμό, ο ποίος χαράσσεται πάνω στο βινύλιο και μετά, από το βινύλιο μετατρέπεται σε ηλεκτρικό  παλμό ο οποίος αναπαράγει τον ήχο.

Τί συμβαίνει με τα ψηφιακά cds;  Όπως ακριβώς στην περίπτωση του βινυλίου, έτσι και στην περίπτωση του cd, υπάρχει ένα μικρόφωνο, το οποίο μετατρέπει τον ήχο σε αναλογικό ηλεκτρικό σήμα. Eδώ, αρχίζει η διαφορά. Στην περίπτωση του cd, το αναλογικό αυτό σήμα μετετρέπεται   σε ένα μεγάλο ψηφιακό  διαδικό αριθμό με ψηφία 0 και 1  και στη συνέχεια καταγράφεται στη μνήμη του υπολογιστή, ή  σε σκληρούς δίσκους.

Τί γίνεται;  Αυτό το ψηφιακό σήμα είναι ένα σήμα που έχει χάσει την επαφή του με την αρχική πηγή.  Είναι μιά σειρά ψηφίων. Τα ψηφία αυτά, μεταδίδονται σε κάποιον υπολογιστή.  Χάνoνται   χροιές και λεπτομέρειες. Με όση λεπτομέρεια κι  αν ασχολείται, το κομπιούτερ πλέον είναι εκείνο, που  κάνει τη μουσική….     Αυτός ο μεγάλος ψηφιακός  διαδικός αριθμός μετατρέπεται σε ηλεκτρικό  παλμό  ο οποίος μέσω των μεγαφώνων γίνεται ήχος.

 

Ο Γιάννης Μπακόπουλος σπούδασε στο Πολυτεχνείο Αθηνών αρχικά, και αργότερα Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όμως  τελικά ανακάλυψε ότι η λατρεία του ήταν η Φυσική. Το 2004 σε τελετή, βραβεύτηκε από τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας. Ασχολήθηκε με πολύ μοντέρνα μαθηματικά σε κρυπτογραφία σχετικά  με την ασφάλεια των κομπιούτερς και των κινητών από τους χάκερς. Ασχολήθηκε με την ανάγνωση από κομπιούτερ αρχαίων κειμένων και με πάρα πολλούς ακόμη τομείς μαθηματικών και φυσικής.Πέθανε στις 6 Δεκεμβρίου του 2010.

 

SEPTEMBER 01 PAIDIA 098 (1)

Εδώ ένα σύντομο βιογραφικό του, γραμμένο από τον ίδιο.

Γεννήθηκα στην Αθήνα 12/11/45

ΣΠΟΥΔΕΣ: 1962-1975 Παρακολούθησα μαθήματα στη Σχολή Πολ, Μηχ. Ε.Μ.Π. 1975-82 Πτυχίο Μαθηματικού, Πανεπιστήμιο Αθήνας. 1983-84 Μεταπτυχιακά μαθήματα στο τμήμα Φυσικής Πανεπ. Maryland, College Park, MD USA. 1985-86 Μεταπτυχιακά μαθήματα Φυσικής στο Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. ‘‘ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ’’.

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ: 1980-86 ερευνητική δραστηριότητα σε συνεργασία με τον επίκουρο καθηγητή Π, Σταυρινό, Τομέας Άλγεβρας-Γεωμετρίας, Μαθηματικό Τμήμα, Πανεπιστήμιο Αθήνας.

1983-84 Ερευνητικός βοηθός τμήμα Φυσικής Πανεπ. Maryland.

1985-90 Ερευνητικός υπότροφος Ινστιτούτο Επιστήμης Υλικών, Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. ‘‘ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ’’.

1990-2008 Επιστημονικός συνεργάτης στο Ινστιτούτο Πληροφορικής και Επικοινωνιών, Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. ‘‘ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ’’.

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ: 16 επιστημονικές εργασίες σε διεθνή περιοδικά. 3 διπλώματα ευρεσιτεχνίας (2ο βραβείο ευρεσιτεχνίας Ο.Β.Υ. 2003). Περισσότερες από 30 ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια. Συμμετοχή σε πολλά ερευνητικά έργα. Ενδεικτικά:FASEM, D-SCRIBE, GREEK CEMENT.

 Το περιοδικό δεν συμφωνεί απαραίτητα με τα γραφόμενα από έκαστο αρθρογράφο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση άρθρου ή τμήματος άρθρου χωρίς την αναφορά του ονόματος του περιοδικού και του ονοματεπώνυμου ή ψευδώνυμου του αρθρογράφου.

Summary
Article Name
Βινύλια ή cds ;
Description
Βινύλια ή cds ;
Author

Share.

About Author